Waarom een clientenstop?

Regelmatig krijg ik de vraag of kinderen op mijn ‘wachtlijst’ geplaatst kunnen worden als er een cliëntenstop is. Dat doe ik niet en ik geef daar graag wat uitleg over.

Waarom een clientenstop?

Om meerdere redenen stel ik soms tijdelijk een stop in. De eerste aanleiding is vaak dat het erg vol is in de praktijk doordat er veel aanmeldingen tegelijk binnenkomen. En anders dan bij een grote zorgaanbieder, ben ik de enige behandelaar. Soms blijven cliënten langer dan gepland doordat de situatie verandert of complexer is dan voorzien.  Omdat de praktijk een eenmanspraktijk is, overigens een bewuste keuze, is dat soms wat lastig sturen. Ik kies er voor geen wachtlijst te hanteren omdat er elders in praktijken in Gouda en praktijken in de vier randgemeenten wél plek is. Bij mij wachten op een lijst is dan minder goed/zinvol als er elders wel gestart kan worden.

Een andere belangrijke reden dat er tijdelijk minder kinderen en ouders terecht kunnen bij mij, is dat ik regelmatig aan bijscholing doe. Dat is een verplichting vanuit de beroepsregistratie bij de NVO en de SKJ. Eens in de vijf jaar moeten basis-orthopedagogen en orthopedagogen-generalist laten zien dat ze vijf jaar lang aan studie, intervisie hebben gedaan en dat zij ook anders soortige activiteiten hebben gedaan bijvoorbeeld onderwijs geven. Alhoewel het een verplichting is, die ik overigens zeer ok vind, is het bovenal ook erg leuk om bezig te blijven met mijn vak en je steeds door te ontwikkelen. Zo ben ik begonnen met de opleiding tot systeemtherapeut en ben ik in de laatste fase van opleiding tot supervisor. Ook dit vraagt in een werkweek de nodige tijd; de scholingsdagen zelf en de voorbereiding van literatuur en opdrachten.

Naast mijn werk in de praktijken ben ik verbonden als zzp-er aan een instelling voor jongvolwassenen met een beperking voor het implementeren van een methode en werk ik bij een zorgboerderij mee bij het maken van de juiste behandelplannen. De drie dagen Bovenkamer en mijn dag voor mijn 2e praktijk Samen-Ster-k zijn dus aardig gevuld. Ik hou van mijn vak!

Wat kunt u doen?

Ik adviseer daarom bij een cliëntenstop altijd eerst elders te rade te gaan. Op mijn website staan de praktijken uit mijn netwerk (vakgroep ggz), u kunt daar informeren of dat een alternatief kan zijn. Tevens heeft de huisarts (verwijzer) en/of het sociaal team de taak om met u door te spreken welke hulp passend zou zijn en hebben zij zicht op beschikbare plekken voor hulp.

Mocht u toch de aanmelding bij de Bovenkamer willen doen, hou dan de website in de gaten, daar geef ik aan wanneer er weer aangemeld kan worden.

Ook het CJG kan een eerste stap zijn, zie: www.cjghm.nl; zij bieden vaak vrij toegankelijk, zonder kosten groepstrainingen en oudertrainingen aan op gebied van druk gedrag, faalangst, opvoeden.

CJG biedt o.a. Pedagogisch Advies:  Voor vragen over opvoeden die wat meer aandacht nodig hebben kunt u terecht bij de pedagoog in uw CJG.

De CJG-pedagoog gaat graag in gesprek over al uw vragen over opvoeding, ontwikkeling en gedrag en u kunt daar vrijuit praten over uw vragen en problemen. De steun of hulp is kortdurend, er zijn geen kosten aan verbonden en er is geen wachtlijst.

Kijk voor meer informatie op de CJG website van uw gemeente.

De gemeente heeft onlangs een website gelanceerd om hulp te kunnen zoeken in Gouda en de vier randgemeenten. Dit is alle hulp die door de gemeente is ‘ingekocht’ en vergoed wordt. Zie: www.zorgkeuzemiddenholland.nl.

Vaak krijg ik vragen over vergoede mogelijkheden voor dyslexieonderzoek, ook deze zorg is via de zorgkeuzemodule goed te vinden; kies in het keuze menu voor: ‘onder de 18 jaar’, bij zorgvorm: ‘dyslexie’ en bij diensten: ‘jeugd ggz en diagnostiek EED’

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedintumblrmail