Gezinstherapie Praktijk de Bovenkamer Gouda

Ouders en kind

In mijn praktijk komen jullie samen, jij én je kind. Gezinstherapie, ook wel systeemtherapie genoemd, richt zich op de interactiepatronen binnen het gezin en de verbetering daarvan. Soms worden ook anderen, zoals grootouders of leerkrachten, bij de therapie betrokken. Samen vormen jullie een systeem.

Zorgen brengen een gezin uit balans. Door middel van gesprekken en vooral door samen dingen te doen in de therapie, leren jullie elkaar beter te begrijpen en te ondersteunen, zodat jullie samen verder kunnen. Het doel van systeemtherapie is het verbeteren van de communicatie en relaties binnen het gezin, zodat het gezin beter met uitdagingen kan omgaan en ieder gezinslid zich gehoord en ondersteund voelt.

Kinderen met uitdagingen

Omdat mijn behandelaanbod specifiek is gericht op kinderen met uitdagingen; (een vermoeden van) Selectief mutisme, Selectief kritisch eetgedrag/ARFID, (het vermoeden van) een zindelijkheidsprobleem, combineer ik behandeling van jouw kind gericht op de uitdaging met systeemtherapie. Vaak hebben de uitdagingen te maken met angst. Ik leer jouw kind technieken die helpen om angst te verminderen en help dingen te durven doen. Nieuwe ervaringen! Je bent meestal bij de behandeling aanwezig, je kijkt mee en doet mee als ouder. Jij bent de veilige haven voor je kind als je kind nieuwe dingen uitprobeert. Ik moedig aan en help jullie vaste patronen te doorbreken. Dat doen we speels & luchtig. Bij behandeling van jouw kind leer ik jou als ouder de technieken die ik ken, zodat jij jouw kind kunt helpen. De bedoeling is dat jullie beiden weer meer grip op de problemen gaan ervaren.

Praktijk de Bovenkamer

Op maat

Op maat en passend bij jullie situatie, voegen we er behandelelementen aan toe; oudergesprekken zonder je kind, een observatie en/of behandelfase op school,  je kind een fase alleen in behandeling, een pauze in behandeling of verder onderzoek.

Praktijk de Bovenkamer

Behandeling van selectief mutisme

Selectief mutisme betekent dat je op sommige plekken niet kunt praten, ook al wil je dat wel. Thuis voel je je bijvoorbeeld veilig en praat je veel, maar op school of bij mensen die je niet goed kent, lukt het niet om te praten. Het is alsof je stem vastzit. Dit komt niet omdat je verlegen bent, maar omdat je heel erg gespannen bent. Met hulp kun je leren om stapje voor stapje weer te durven praten, zodat het minder eng wordt. Selectief mutisme is een angstprobleem. Omgaan met de angst is de uitdaging! Selectief mutisme betekent selectief stil zijn in de ene situatie en spreken in de andere situatie. Deze kinderen hebben bovengemiddeld veel angst om geluid te maken en te spreken in aanwezigheid van anderen. Zij kunnen thuis goed spreken. Selectief mutisme is geen verlegenheid. Kinderen die niet durven te spreken zijn namelijk lang niet allemaal verlegen. Om de angst te voorkomen of zo klein mogelijk te houden heeft het kind een strategie; de gevreesde situatie vermijden; het vermijdt te spreken in bepaalde situaties zoals op school of onbekende situaties. Het kind spreekt vrijuit thuis of in een andere vertrouwde omgeving.

Ik maak gebruik van verschillende behandelprogramma’s; Het Luiderslot (‘Spreekt voor zich’) & ‘Praten op school, een kwestie van doen’ (Wippo & Güldner). De behandelingen zijn gedragstherapeutisch en ze maken gebruik van het stapsgewijze en systematische bekrachtigen van het gewenste spreek- en sociale gedrag, ook al is dit gedrag aanvankelijk vooral non-verbaal. Dat doen we eerst in de praktijk, daarna geleidelijk ook op school.

Behandeling van selectief eetgedrag

Sommige kinderen eten maar heel weinig dingen of durven nieuwe dingen niet te proeven. Dit noemen we selectief en restrictief eten of ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder). Je kunt bijvoorbeeld bang zijn dat je iets vies vindt, of dat je er ziek van wordt. Soms vind je de geur, smaak of hoe het eten eruitziet niet fijn. Hierdoor kan het moeilijk zijn om gezond en genoeg te eten. Met hulp kun je leren om rustig nieuwe dingen te proberen en je minder zorgen te maken over eten. Ook kan het zijn dat je iets naars heb meegemaakt wat te maken heeft met je mond, je keel, denk maar aan erg verslikken of het gevoel dat je bijna stikte, Als je nare gebeurtenissen niet goed hebt verwerkt kun je er last van houden. Dan noemen we het een trauma. In dat geval doen we eerst trauma behandeling. Ik werk multidisciplinair samen. Met mijn collega’s kinderdiëtiste en pre-verbaal logopediste vorm ik het eetteam. Vaak is er een kinderarts betrokken waarmee ik afstem over de behandeling.

Met jonge kinderen werken we vooral sensorisch en fantasievol, met de grotere kinderen als sensorische en denkende  ‘onderzoekers’. Bij de grotere kinderen spelen emoties, angstige gedachten over het eten regelmatig een belangrijke belemmerende rol. Eten was vervelend en naar en in de behandeling koppelen we plezier weer aan het speels omgaan met eten. Het zien, horen, aanraken, de smaak, geur, textuur en consistentie van eten, drinken kan problemen geven. Soms zijn de eetvaardigheden; denk aan spieren van de tong, de coördinatie van de bewegingen in de mond, nog niet zo ver ontwikkeld. Eten wat je nog niet goed kan verwerken, geeft reacties als kokhalzen, verslikken en dat kunnen angstige ervaringen zijn. De omgeving speelt ook een rol, denk aan hoe het kind zit (of niet zit) , soort bord/bestek, met wie? Ook wat er vóór en tijdens en na de eetsituatie gebeurt, is belangrijk.

Praktijk de Bovenkamer Gouda
Praktijk de Bovenkamer Gouda

Moeilijk voor het hele gezin

Als een kind niet wil eten of drinken, is dat moeilijk voor het hele gezin. Systemische oudergesprekken maken altijd onderdeel uit van de totale behandeling. Hoe hebben jullie als ouders zelf ooit geleerd te eten? Welke ideeën heb  je om jouw kind te leren eten? Samen analyseren we welke factoren voor jouw kind en jullie gezin meespreken in het eetprobleem. We werken aan het verminderen van spanning in de eetsituatie en het positief beïnvloeden van eetgedrag. Samen ontwikkelen jullie nieuwe routines, gewoonten en manieren van omgaan met elkaar tijdens de eetsituatie die passen bij jullie gezin en jullie kind. Is er sprake van trauma op gebied van eten? Denk bijvoorbeeld aan een verslikincident of een medische ingreep waarbij het mond/keel-gebied betrokken was. Dan kan ik trauma­behandeling uitvoeren met jou en je kind middels EMDR- storytelling methode. Ook het toepassen van stressvermindering door adem technieken vanuit de heart math gebruik ik om jullie te ondersteunen.

Ik werk met het eetbehandelprogramma SOS-approach to feeding (sequentiële orale sensorische benadering) en het programma de Proefkampioen. De behandelprogramma’s hebben een stapsgewijze benadering om de angst voor eten te verminderen en het durven proeven te vergroten. Eerst leer je nieuwe dingen over eten, zoals hoe het eruitziet en ruikt en daarna leer je het aanraken en ermee spelen. Zo wordt het voedsel steeds minder eng. Uiteindelijk kun je het eten proeven en misschien zelfs opeten. Alles gaat rustig en in kleine stapjes, zodat je kind zich veilig voelt en eten weer leuk(er) wordt! Het doel is om kinderen te leren dat proeven leuk kan zijn, zonder druk of verplichting om meteen iets lekker te vinden. Met behulp van creatieve technieken, zoals spelletjes, beloningssystemen en het stap voor stap opbouwen van positieve eetervaringen, wordt de eetdruk verlaagd. Het uiteindelijke doel is om eten weer een plezierig en ontspannen onderdeel van het dagelijks leven te maken.

EMDR

De EMDR Storytelling Technique is een aangepaste vorm van EMDR, speciaal voor jonge kinderen. Deze vorm van therapie zetten we in als trauma een rol speelt in de problemen. Hierbij wordt een traumatische ervaring verwerkt door middel van een verhaal. Je maakt samen met mij jullie verhaal over je kind en wat het heeft meegemaakt. Het verhaal wordt voorgelezen. We maken gebruik van ‘tappen’. Tappen bij EMDR is een vorm van bilaterale stimulatie, wat betekent dat er afwisselende prikkels aan beide zijden van het lichaam worden gegeven. Dit kan door zachtjes met de handen op de knieën, schouders of bovenarmen te tikken (tappen). Tijdens een EMDR-sessie helpt deze ritmische stimulatie het brein om moeilijke of traumatische herinneringen te verwerken. Dit helpt de hersenen om de emotionele lading van de herinnering te verminderen. Deze techniek is bedoeld voor jonge kinderen (vanaf 0 jaar) die een ingrijpende gebeurtenis hebben meegemaakt. Na een of enkele sessies kan er verandering zijn.

Behandeling van zindelijkheids­problemen

Zindelijkheidsproblemen kunnen een medische oorzaak hebben, maar kunnen ook van psychische aard zijn. Soms zijn de bekkenbodemspieren te gespannen of kan uw kind deze (nog) niet op de goede manier of op het juiste moment aanspannen of ontspannen. Soms voelen de kinderen de seintjes van de blaas niet goed. Zo kunnen kinderen een verkeerde manier van plassen en/of poepen ontwikkelen. Als de problemen zich langer voordoen, niet meer passen bij de ‘normale’ fase waarin kinderen zindelijkheid oefenen en bereiken en er al veel geprobeerd is, spreken we zindelijkheidsproblematiek. Enuresis is de medische term voor onvrijwillig bedplassen of broekplassen bij kinderen vanaf vijf jaar. Dit kan zowel overdag als ’s nachts gebeuren en komt vaak voor als het kind moeite heeft om de controle over de blaas te ontwikkelen. Encopresis verwijst naar het onvrijwillig laten lopen van ontlasting, meestal bij kinderen ouder dan vier jaar. We werken vanuit het PLOEP-team dat bestaat uit de kinderfysiotherapeut, de ergotherapeut, de kinderdiëtist en mijzelf. Het is belangrijk om de oorzaken van het zindelijkheidsprobleem te achterhalen, dit doen we in onderlinge samenwerking en afstemming. Er wordt altijd gekeken naar de specifieke problemen en behoeftes van jullie kind, zodat behandeling vaak specifiek is en op maat. De kinderbekkenfysiotherapeut zal zich onder andere richten op beheersing van de spieren in het bekkengebied. Dat wil zeggen oefenen met de spanning en ontspanning in de fysiotherapie en thuis. Behandeling bij de Bovenkamer is aanvullend en bestaat uit uitleg geven over dit vervelende probleem. Waarom gaat het zoals het gaat? Hoe is het zo gekomen? En wat kun je zelf doen? Het uitvoeren van nieuwe afspraken, het doen van oefeningen en het volhouden kan moeilijk zijn. Ik help praten over gevoelens van angst en schaamte en werk met jou en je kind aan gedragsverandering. Zindelijkheidsproblemen kunnen vaak grote impact hebben op het leven van je kind en jezelf als ouder. Bij een ouder kan het leiden tot bezorgdheid en stress. Bij kinderen kunnen zindelijkheidsproblemen de sociale ontwikkeling negatief beïnvloeden.

Praktijk de Bovenkamer Gouda

Contact

Praktijk de Bovenkamer
Ridder van Catsweg 298

2804RS Gouda

06-26316087

Openingsdagen praktijk: ma-wo-do